Innholdsmarkedsføring

bildet-640x393

Bilde :http://presse.no/np-nyhet/ny-vaer-varsom-plakat/

Reklame er kanskje den mest vanlige markedsføring-metoden vi kjenner til og har eksistert veldig lenge. Tidene forandrer seg og konkurransen blir større mellom bedrifter, som for eksempel VG og Dagbladet. Det blir derfor viktig å utforske ulike metoder for å øke salg. En metode som er veldig på moten akkurat nå, er innholdsmarkedsføring eller contentmarketing. Først, hva menes med det? Joe Pulizzi som leder Content Marketing Institute definerer det som

«Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsteknikk hvor man skaper og distribuerer relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, etablere en relasjon med og engasjere en tydelig definert målgruppe – med et mål om å stimulere til lønnsom kundeadferd.» (https://www.markedsheltene.no/innsikt/hva-er-innholdsmarkedsforing/)

Mottoet «Think like a publisher» er velkjent innenfor denne strategien. Selskapene ansetter derfor flere og flere journalister til å jobbe med dette, da deres erfaring gjør god nytte. Begrepet går derfor ut på at journalistene lager en artikkel i en avis eller et blad der et produkt blir indirekte markedsført. Aktører har betalt avisen/bladet for å promotere produktet. Dette vil si at vi blir påvirket uten at vi vet at vi blir påvirket. Er dette riktig? Tja..hva er svaret på dette. Jeg er selv litt usikker på tankene mine rundt dette da det personlig kanskje ikke spiller så stor rolle. Det viser seg ofte at samfunnet reagerer når selskaper strekker grenser og leker i gråsonen, for hva blir da det neste. Om dette er gråsonen eller ikke er kanskje et tema som bør diskuteres i seg selv.

Eksempler på denne strategien er blant annet blogger. Jeg referer til http://www.carolinebergeriksen.no/ og http://www.passionforbaking.com/ , der de blogger om livet, mat osv. De blir betalt av aktører for å markedsføre produktet gjennom bloggen deres, og viser til disse produktene bakt inn i innleggene sine. Et annet eksempel er artikkel «Bølgen» som ble skrevet på VG sin nettside.

Konklusjonen her vil nok være at reklame er reklame, og at jeg ser ikke nok negative sider ved det, til å kunne gå inn i en veldig diskusjon om emnet. Det står i Vær Varsom Plakaten at «Ord og bilder er mektige våpen. Misbruk dem ikke!» Det er klart mange tenker på dette som et moralsk tema, men jeg tenker at dette ikke er kampen
å ta ved grensesetting.

Kilder:

http://www.klassekampen.no/article/20151029/ARTICLE/151029771

https://www.markedsheltene.no/innsikt/hva-er-innholdsmarkedsforing/

http://kampanje.com/medier/2015/06/aftenposten-satser-pa-content-marketing/

http://presse.no/pfu-sak/31115-abcde/

http://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

http://journalisten.no/2015/08/en-av-disse-artiklene-er-reklame-kan-du-se-hvilken

 

 

 

 

Reklamer

2 thoughts on “Innholdsmarkedsføring

  1. AnotherFenrir

    Som Marthm sier, forklarer du innholdsmarkedsføring veldig bra. Det er derimot syns er litt trist er at du virker som om du ikke bryr deg om et emne som ikke bare går ut over deg, men alle andre mennesker rundt deg, voksne som barn. Kommersielt innhold som er godt merket, har jeg heller ikke så mye imot, men når det begynner å gå over i skjult reklame blir de en annen sak.

    Liker

  2. marthm

    Et veldig velformulert og reflektert innlegg. Jeg synes du forklarer hva innholdsmarkedsføring er veldig godt. Jeg er ikke enig med deg i at dette ikke er et moralsk tema, da innholdsmarkedsføring er per i dag for likt redaksjonelt innhold til at det er helt holdbart. Det blir jo ofte gitt «hverdagstips» i slikt kommersielt innhold, for eksempel middagstips, og i og med at innholdet er kommersielt og ikke redaksjonelt, er det vanskelig å stole på at tipsene som gis i slike artikler gagner leseren, og ikke bare den kommersielle aktøren.

    Liker

Her kan du legge igjen din kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s